Het boekproposal

schrijfcoach ghostwriter uitgeverij uitgever boekschrijven boekmanuscript manuscript
Liever dan stapels manuscripten, leest een uitgever graag compacte boekproposals.

Stel je voor: een uitgever gaat je manuscript beoordelen. Wat gaat zij (of hij) uitgeven en wat niet? Zij zit tussen de digitale manuscripten en vraagt zich af: waar te beginnen? En aan het einde van het kwartaal of het jaar komt iemand langs die haar vraagt: ‘Hoe zijn je resultaten geweest? Hoeveel lezers hebben de boeken die jij hebt uitgegeven, bereikt? Tien, duizend, of misschien wel honderdduizend?’

Een andere manier om dezelfde vraag te stellen is: ‘Hoeveel boeken heb je verkocht?’ Verkoop is belangrijk. Een uitgever zal daarom alleen de boeken uitgeven waarvan zij denkt of weet dat zij ze goed kan verkopen.

Hoe komt deze uitgever het snelst tot een antwoord: is dit manuscript een goede keuze en dat manuscript niet; dit kan ik verkopen/dit kan ik niet verkopen? Dan helpt het enorm als de auteur eerst een boekproposal (boekvoorstel) heeft geschreven – en dat aan haar opstuurt. Dit is ook al een goed idee om te doen nog voordat het manuscript af is.
Aan de hand van een boekproposal moeten uitgevers kunnen zien: past dit werk bij ons en zien we hier mogelijkheden voor goede resultaten, goede verkoop?
Dit zijn elementen van een boekproposal, eerst de startpositie:

  • Titel en ondertitel. Geef ook aan of dit een ‘werktitel’ is – je weet nog niet zeker of je met deze titel straks de markt op wil – of dat het voor jou de definitieve titel is.
  • Soort boek: non-fictie of fictie en nadere toelichting zoals kookboek of thriller.
  • Doelgroep en de omschrijving daarvan. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn, bijvoorbeeld: ‘Voor ouders van kinderen in de leeftijd van 3 tot 6’. Als je stelt dat de doelgroep ‘iedereen van 8 tot 88’ is, dan kan dat een reden zijn om je boekproposal niet serieus te nemen – tenzij je die stelling hard kan maken.
  • Technische specificaties: aan hoeveel pagina’s denk je en in welke uitvoering zie je dit werk uiteindelijk verschijnen? Full colour illustraties op elke pagina is een ander verhaal dan ongeïllustreerd, bijvoorbeeld.

Marketing en impactaspecten:

  • Wat gaat jouw boek ‘doen’ in het hoofd van de lezer? Wat is je ambitie met dit werk, hoe ga jij door middel van je boek het leven van de lezers meerwaarde geven? Dit is het Unieke Verkoop Argument van jouw boek – en als je er meer dan één hebt: beter!
  • Hoe is je band met de doelgroep en hoe bereik jij de doelgroep? Dit is in deze tijden een uitzonderlijk belangrijke vraag. Heb je al een publiek dat graag en vaak van je hoort, dat fan van je is, dat alles wat jij doet en meemaakt wil weten? Dat duwt de uitgeefbeslissing richting positief. De klant door een schitterend omslag en een prachtige tekst op de achterzijde tot aankoop verleiden gebeurt als die klant een reden heeft om in een boekhandel rond te lopen. Is er een lockdown of shoppen mensen  om een andere reden alleen online? Dan zijn een schitterend omslag en prachtige verkooptekst onvoldoende… tenzij jij als auteur een publiek hebt, dat je boek sowieso gaat bestellen.
  • Wat is het grotere belang dat dit boek er komt, wat gaat dit boek doen voor de samenleving?
  • Wat gaan influencers of andere media doen met dit boek?

Verder hele concrete informatie:

  • Uitgebreide inhoudsopgave: titels van de hoofstukken met een alinea uitleg per hoofdstuk over wat je daarin gaat beschrijven.
  • Planning: wanneer ga je het manuscript inleveren bij de uitgeverij of redacteur?
  • Eventueel: eerder geschreven boek(en) van jouw hand en de resultaten ervan.
  • Eventueel: volgende plannen voor boeken als ze de positie van dit boek versterken.
  • Concurrentieanalyse: welke boeken die al uitgegeven zijn, lijken op het boek dat jij gaat schrijven en hoe verschilt jouw boek daarvan.
  • Proefhoofdstuk: bij fictie is dat eigenlijk altijd het eerste hoofdstuk, bij non-fictie kan het ook een ander hoofdstuk zijn.

Met zo’n document is het voor een uitgever gemakkelijker om ‘JA’, of ‘Ja, mits…’ tegen je boek te zeggen en dan ben je in gesprek.

Heb je vragen? Stuur me een mail.

Wil je weten hoe je een uitgever niet benadert om die valkuilen te vermijden? Lees dat dan hier: Uitgeverij gezocht? Niet zo!

Meer over ghostwriting en meer over schrijfcoaching.
Terug naar www.flindor.nl
Tekst en illustratie: Door de Flines