Uitgeefcoaching

Het manuscript is af. Tot zover heb je misschien heel veel zelf kunnen doen, met of zonder hulp van een schrijfcoach. En nu beginnen de taken van de uitgever.

In en rondom de boekenuitgeverij zijn er een hele reeks specialisten werkzaam die allemaal hun ervaring en kennis gebruiken bij het uitgeven van een boek.

Ervaring inschakelen bij het uitgeven, spaart geld en tijd.
  • Editor of Redacteur – verbetert je boek op een groot aantal niveaus: zij (of hij) zal de tekst zo consequent mogelijk maken, zodat je jezelf nergens tegenspreekt. Zij denkt ook mee over hoe de tekst het best kan worden vormgegeven, let op taal, woordkeuze en of de tekst goed te begrijpen valt. En geeft aanwijzingen hoe je de dialogen en karakters sterker maakt. Tot slot kijkt zij naar interpunctie, spelling, grammatica en stijl.
  • Persklaarmaker – controleert de tekst op stijl-, taal- en tikfouten, verbetert onlogische tekstdelen en onjuistheden en checkt de alinea-indeling. Zijn de hoofdstuktitels in de inhoudsopgave dezelfde als de hoofdstuktitels in het boek? Zijn de illustraties allemaal voorzien van onderschriften en kloppen alle verwijzingen in het boek? Verder codeert de persklaarmaker de verschillende tekstdelen voor de vormgever. Alleen als het binnenwerk van het boek een eenvoudig vorm te geven tekst betreft, is dit laatste niet nodig.
  • Vormgever – voor een goed omslag is een ervaren vormgever geen luxe. Voor het binnenwerk (het zetwerk) kan een vormgever veel voor de kwaliteit van je boek betekenen. Zeker als de redacteur en jij in overleg al een paar beslissingen hebben genomen over de vormgeving, dan kan de vormgever met veel vaart er echt iets prachtigs van maken.
  • Corrector – controleert na de vormgever het zetwerk op fouten.
  • Drukker – maakt van je mooie manuscript een beeldschoon boek! Voor deze fase heb je nog wel een paar beslissingen te nemen, kijk daarvoor op de checklist uitgeefplan. Andere tip: als je op deze link hier klikt en pumbo.nl bezoekt, krijg je de gratis online gids Boek uitgeven die je wegwijs maakt in het zelf uitgeven van je boek. Aanrader.
  • Pr-deskundige – helpt met het krijgen van aandacht voor jou en je boek in de media, door middel van (social) media-campagnes en interviews.

Hoe en wanneer zet je deze specialisten in? Ik kan je helpen. Reken er op dat je niet alles hoeft uit te besteden, reken er ook op dat je niet alles zelf kunt doen.